Ako súvisí nová smernica o energetickej hosporádnosti budov s bicyklami?
V rámci smernice EP a Rady (EÚ) 2024/1275 z 24. apríla 2024 o energetickej hospodárnosti budov sa okrem iného zaviedli nové povinnosti pri výstavbe a rekonštrukcií bytových aj nebytových budov týkajúce sa parkovania bicyklov a nabíjania e-bicyklov.
Dobre navrhnuté budovy sú dôležité pre využívanie bicykla ako dopravného prostriedku. Práve chýbajúce priestory pre parkovanie bicyklov v budovách odrádza od používania bicykla na bežný presun po meste/obci. Bicykle schované na balkónoch či v pivničných kobkách, ktorých vytiahnutie vyžaduje prechod mnohými dverami, úzkými chodbami a niekedy aj schodiskami nerobí bicykel dostatočne atraktívnym dopravným prostriedkom. Akonáhle je bicykel vždy po ruke, miera jeho využitia vzrastá a to je dobré pre planétu i miestnu ekonomiku.

Požiadavky v skrtatke
Všetky nové bytové budovy a všetky bytové budovy prechádzajúce rekonštrukciou budú mať povinnosť zabezpečiť 2 parkovacie miesta pre bicykle na každú bytovú jednotku.
Všetky nové nebytové budovy a všetky nebytové budovy prechádzajúce rekonštrukciou budú mať povinnosť zabezpečiť poskytnutie parkovacej kapacity pre bicykle, ktoré predstavujuje aspoň 15 % priemernej alebo 10 % z celkovej užívateľskej kapacity budovy. Špeciálne musí byť zohľadnený priestor potrebný pre nákladné/cargo bicykle (bicykle s väčšími rozmermi).
V rámci nabíjacej infraštruktúry musí byť umožnená aspoň dodatočná inštalácia nabíjacích bodov pre e-bicykle.
Kompletné znenie relevantnej časti smernice je uvedené nižšie. Všetko o energetickej hospodárnosti budov (EPBD) nájdete na stránke Európskej komisie.
Budovy pomôžu aktívnej mobilite
V smernici sa píše:
(53) Podpora ekologickej mobility je kľúčovou súčasťou Európskej zelenej dohody a budovy môžu zohrávať dôležitú úlohu pri poskytovaní potrebnej infraštruktúry, a to nielen na nabíjanie elektrických vozidiel, ale aj pre bicykle. Prechod na aktívnu mobilitu, ako je cyklistika, môže výrazne znížiť emisie skleníkových plynov z dopravy. Vzhľadom na nárast predaja bicyklov s elektrickým pohonom a iných typov vozidiel kategórie L uvedenej v článku 4 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 168/201321 a s cieľom uľahčiť inštaláciu nabíjacích bodov v neskoršej fáze by sa mala vyžadovať príprava kabeláže alebo vedenia v nových bytových budovách a, v prípade, že je to technicky a ekonomicky uskutočniteľné, v bytových budovách prechádzajúcich významnou obnovou. Ako sa uvádza v oznámení Komisie zo 17. septembra 2020 s názvom „Ambicióznejšie klimatické ciele pre Európu na rok 2030 – Investícia do klimaticky neutrálnej budúcnosti v prospech našich občanov“ (ďalej len „plán cieľov v oblasti klímy“), zvýšenie podielu jednotlivých druhov ekologickej a efektívnej súkromnej a verejnej dopravy, ako je cyklistika, výrazne zníži znečistenie z dopravy a prinesie veľké výhody jednotlivým občanom a komunitám. Nedostatok parkovacích miest pre bicykle je hlavnou prekážkou zavádzania cyklistiky, a to v bytových aj nebytových budovách. Požiadavky Únie a vnútroštátne stavebné zákony môžu účinne podporiť prechod na čistejšiu mobilitu stanovením požiadaviek na minimálny počet parkovacích miest pre bicykle a budovanie parkovacích miest pre bicykle a súvisiacej infraštruktúry v oblastiach, kde sa bicykle využívajú menej, môže viesť k zvýšeniu ich využívania. Požiadavka na poskytnutie parkovacích miest pre bicykle by nemala závisieť od dostupnosti a ponuky parkovacích miest pre automobily, ktoré môžu byť za určitých okolností nedostupné, ani by s nimi nemala byť nevyhnutne spojená. Členské štáty by mali umožniť zvýšenie parkovania bicyklov v bytových budovách, kde nie sú žiadne parkovacie miesta pre autá, a to inštaláciou aspoň dvoch parkovacích miest pre bicykle pre každú bytovú jednotku budovy.
“Budovy sú považované za dôležitý prvok skladačky pre využívanie bicykla ako dopravného prostriedku. Práve chýbajúce priestory pre parkovanie bicyklov v budovách odrádza od používania bicykla na bežný presun po meste/obci. Akonáhle je bicykel vždy po ruke, miera jeho využitia vzrastá a to je dobré pre planétu i miestnu ekonomiku.”
Článok 14: Infraštruktúra pre udržateľnú mobilitu
1. Pokiaľ ide o nové nebytové budovy s viac ako piatimi parkovacími miestami pre autá a nebytové budovy prechádzajúce významnou obnovou, s viac než piatimi parkovacími miestami pre autá, členské štáty zabezpečia:
a) inštaláciu aspoň jedného nabíjacieho bodu na každých päť parkovacích miest pre autá;
b) inštaláciu kabeláže pre aspoň 50 % parkovacích miest pre autá a vedenia, konkrétne rozvodov pre elektrické káble, pre zvyšné parkovacie miesta pre autá s cieľom umožniť neskôr inštaláciu nabíjacích bodov pre elektrické vozidlá, bicykle na elektrický pohon a iné typy vozidiel kategórie L; a
c) poskytnutie parkovacieho miesta pre bicykle predstavujúce aspoň 15 % priemernej alebo 10 % celkovej užívateľskej kapacity nebytových budov, pričom sa zohľadňuje priestor potrebný aj pre bicykle s väčšími rozmermi ako štandardné bicykle.
Prvý pododsek sa uplatňuje, ak sa:
a) parkovisko nachádza vo vnútri budovy a v prípade významných obnov sa opatrenia obnovy vzťahujú aj na parkovisko pre autá alebo elektrickú infraštruktúru budovy alebo
b) parkovisko pre autá nachádza v bezprostrednom susedstve budovy a v prípade významných obnov sa opatrenia, ktoré sa týkajú obnovy, vzťahujú aj na parkovisko pre autá alebo elektrickú infraštruktúru parkoviska.
Členské štáty zabezpečia, aby boli kabeláž a vedenie uvedené v prvom pododseku písm. b) dimenzované tak, aby umožňovali súbežné a efektívne používanie požadovaného počtu nabíjacích bodov a vo vhodných prípadoch podporovali inštaláciu systému riadenia zaťaženia alebo nabíjania v rozsahu, v akom je to technicky a ekonomicky uskutočniteľné a opodstatnené.
Odchylne od prvého pododseku písmena a) v prípade nových kancelárskych a kancelárskych budov prechádzajúcich významnou obnovou s viac ako piatimi parkovacími miestami členské štáty zabezpečia inštaláciu aspoň jedného nabíjacieho bodu na každé dve parkovacie miesta.
2. Pokiaľ ide o všetky nebytové budovy s viac ako 20 parkovacími miestami pre autá, členské štáty do 1. januára 2027 zabezpečia:
a) inštaláciu aspoň jedného nabíjacieho bodu na každých 10 parkovacích miest pre autá alebo vedenia, konkrétnych rozvodov pre elektrické káble, aspoň pre 50 % parkovacích miest pre autá s cieľom umožniť v neskoršej fáze inštaláciu nabíjacích bodov pre elektrické vozidlá a
b) poskytnutie parkovacieho miesta pre bicykle predstavujúce aspoň 15 % priemernej alebo 10 % celkovej užívateľskej kapacity budovy a s priestorom potrebným aj pre bicykle s väčšími rozmermi ako štandardné bicykle.
V prípade budov, ktoré vlastnia alebo využívajú verejné subjekty, členské štáty zabezpečia inštaláciu kabeláže pre aspoň 50 % parkovacích miest pre autá do 1. januára 2033.
Členské štáty môžu odložiť vykonávanie tejto požiadavky do 1. januára 2029 v prípade všetkých nebytových budov, ktoré boli obnovené počas obdobia dvoch rokov pred 24. aprílom 2024, aby spĺňali vnútroštátne požiadavky stanovené v súlade s článkom 8 ods. 3 smernice 2010/31/EÚ.
3. Členské štáty môžu upraviť požiadavky na počet parkovacích miest pre bicykle v súlade s odsekmi 1 a 2 v prípade osobitných kategórií nebytových budov, do ktorých sa s bicyklami zvyčajne nevstupuje.
4. Pokiaľ ide o nové bytové budovy s viac ako tromi parkovacími miestami pre autá a bytové budovy prechádzajúce významnou obnovou s viac než tromi parkovacími miestami pre autá, členské štáty zabezpečia:
a) inštaláciu kabeláže pre aspoň 50 % parkovacích miest pre autá a vedenia, konkrétne rozvodov pre elektrické káble, pre zvyšné parkovacie miesta pre autá s cieľom umožniť neskôr inštaláciu nabíjacích bodov pre elektrické vozidlá, bicykle na elektrický pohon a iné typy vozidiel kategórie L; a
b) poskytnutie najmenej dvoch parkovacích miest pre bicykle pre každú bytovú jednotku budovy.
Pokiaľ ide o nové bytové budovy s viac ako troma parkovacími miestami pre autá, členské štáty takisto zabezpečia inštaláciu aspoň jedného nabíjacieho bodu.
Prvý a druhý pododsek sa uplatňujú, ak sa:
a) parkovisko pre autá nachádza vo vnútri budovy a v prípade významných obnov sa opatrenia, ktoré sa týkajú obnovy, vzťahujú aj na parkovisko pre autá alebo elektrickú infraštruktúru budovy; alebo
b) parkovisko pre autá sa nachádza v bezprostrednom susedstve budovy a v prípade významných obnov sa opatrenia, ktoré sa týkajú obnovy, vzťahujú aj na parkovisko alebo elektrickú infraštruktúru parkoviska.
Odchylne od prvého pododseku môžu členské štáty na základe posúdenia miestnymi orgánmi a s prihliadnutím na miestne charakteristiky vrátane demografických, geografických a klimatických podmienok upraviť požiadavky na počet parkovacích miest pre bicykle.
Členské štáty zabezpečia, že kabeláž uvedená v prvom pododseku písm. a) je dimenzovaná tak, aby umožňovala súčasné používanie nabíjacích bodov na všetkých parkovacích miestach. Ak v prípade významnej obnovy nie je zabezpečenie dvoch parkovacích miest pre bicykle na každú bytovú jednotku budovy uskutočniteľné, členské štáty zabezpečia toľko parkovacích miest pre bicykle, koľko je primerané.
5. Členské štáty sa môžu rozhodnúť neuplatňovať odseky 1, 2 a 4 tohto článku na osobitné kategórie budov, ak:
a) by sa požadovaná nabíjacia infraštruktúra zakladala na izolovaných mikrosústavách alebo sa budovy nachádzajú v najvzdialenejších regiónoch v zmysle článku 349 ZFEÚ, ak by to viedlo k vzniku podstatných problémov pri prevádzke miestneho energetického systému a ohrozilo stabilitu miestnej sústavy; alebo
b) náklady na nabíjacie zariadenia a vedenie presahujú aspoň 10 % celkových nákladov na významnú obnovu budovy.
6. Členské štáty zabezpečia, aby nabíjacie body uvedené v odsekoch 1, 2 a 4 tohto článku boli schopné inteligentného nabíjania a vo vhodných prípadoch obojsmerného nabíjania a aby boli prevádzkované na základe nechránených a nediskriminačných komunikačných protokolov a noriem interoperabilným spôsobom a v súlade so všetkými európskymi normami a delegovanými aktmi prijatými podľa článku 21ods. 2 a 3 nariadenia (EÚ) 2023/1804.
7. Členské štáty nabádajú prevádzkovateľov verejne neprístupných nabíjacích bodov, aby ich v príslušných prípadoch prevádzkovali v súlade s článkom 5 ods. 4 nariadenia (EÚ) 2023/1804.
8. Členské štáty stanovia opatrenia na zjednodušenie, zefektívnenie a urýchlenie postupu inštalácie nabíjacích bodov v nových a existujúcich bytových a nebytových budovách, najmä združení spoluvlastníkov, a odstránia regulačné prekážky, a to aj v rámci povoľovacích a schvaľovacích postupov orgánov verejnej moci bez toho, aby bolo dotknuté právo členských štátov týkajúce sa vlastníctva a prenájmu. Členské štáty odstránia prekážky inštalácie nabíjacích bodov v bytových budovách s parkovacími miestami, najmä potrebu získať súhlas prenajímateľa alebo spoluvlastníkov na súkromný nabíjací bod na vlastné použitie. Žiadosť nájomcov alebo spoluvlastníkov o povolenie na inštaláciu nabíjacej infraštruktúry na parkovacom mieste môže byť zamietnutá len zo závažných a legitímnych dôvodov.
Bez toho, aby bolo dotknuté ich právo týkajúce sa vlastníctva a prenájmu, členské štáty posúdia administratívne prekážky týkajúce sa žiadosti o inštaláciu nabíjacieho bodu v budove s viacerými bytovými jednotkami v združení nájomníkov alebo spoluvlastníkov.
Členské štáty zabezpečia dostupnosť technickej pomoci pre vlastníkov a nájomníkov budov, ktorí chcú nainštalovať nabíjacie body a parkovacie miesta pre bicykle.
Pokiaľ ide o bytové budovy, členské štáty zvážia zavedenie systémov podpory na inštaláciu nabíjacích bodov, kabeláže alebo vedenia pre parkovacie miesta v súlade s počtom ľahkých elektrických vozidiel na batérie evidovaných na ich území.
9. Členské štáty zabezpečia súdržnosť politík týkajúcich sa budov, aktívnej a ekologickej mobility, klímy, energie, biodiverzity a územného plánovania.
10. Komisia do 31. decembra 2025 uverejní usmernenia týkajúce sa požiarnej bezpečnosti na parkoviskách pre autá.