Nedostatok miesta vnútri bytovky
Najväčším problémom bytových domov je nedostatočný priestor pre dlhodobé parkovanie bicyklov svojich obyvateľov. Niektoré budovy disponujú spoločnými priestormi, ktoré sa používajú na domové schôdze alebo ako kočíkareň, príp. aj ako posilňovňa. Ich koverzia, v rámci celkovej rekonštukcie bytového domu alebo samostatne, na organizovanú bicykliareň je najlacnejší spôsob ako pokryť akútny dopyt po parkovaní bicyklov obyvateľov.

Bariérové spoločné priestory
Niektoré bytové domy síce disponujú dostatočne veľkými spoločnými priestormi, ale sú bariérové. Ide najmä o staršie „panelákové“ sídliská, tehlové bytovky a historické budovy. Aj v prípade dodatočne montovaného výťahu sú tieto budovy veľkým kompromisom – výťahy sú malé na prevoz bicyklov, rampy na schodoch sú strmé a vytvárajú fyzické i mentálne bariéry na každodenné používanie bicykla.
“Práve faktor dostupnosti bicykla – to či je bicykel „po ruke“ alebo naopak je prístup k nemu zložitý – výrazne ovplyvňuje mieru používania bicykla.”
Prečo nepoužívame bicykel denne?
Práve faktor dostupnosti bicykla – to či je bicykel „po ruke“ alebo naopak je prístup k nemu zložitý – výrazne ovplyvňuje mieru používania bicykla.
Čo zhoršuje dostupnosť bicykla pre obyvateľov?
- bicykel je zaparkovaný v podzemí (v pivniciach/garážach) alebo v byte s nutnosťou použiť výťah, prekonať nájazdovú rampu alebo schody
- dostať sa k bicyklu znamená otvoriť, príp. odomknúť viac ako 2 dvere/mreže, ktoré majú navyše rozdielne kľúče
- bicykel je zaparkovaný v neoranizovanom alebo preplnenom priestore s nutnosťou prekladať bicykle iných obyvateľov
- bicykel je na stojane vertikálne (zavesený) alebo semivertikálne a je potreba väčšiu fyzickú silu a nadpriemernú výšku používateľa na jeho zaparkovanie
Aké sú riešenia?
Ak nemôžete z vyššie uvedených alebo iných dôvodov mať v dome bicykliareň zostáva Vám už len využiť exteriér – dvor, parkovisko alebo ulicu.
Zamykateľné prístrešky pre bicykle poznáme najmä z niektorých železničných staníc (napr. Senec), ale je možné ich postaviť ako doplnkovú stavbu k bytovke bez potreby stavebného povolenia – hlavne ak obyvatelia vlastnia pozemky okolo domu, napr. vnútroblok, dvor alebo parkovisko. Vhodné je prístrešok pre bicykle skombinovať s prístreškom pre kontajnery, aby dizjanovo ladili. Prístrešky pre bicykle sa primárne navrhujú s výškou okolo 3 metrov pre poschodové stojany na bicykle, čím sa zdvojnásobuje kapacita parkovania na rovnakom zastavanom priestore.
Alternatívou ku klasickému prístrešku na bicykle je tzv. cyklogaráž – malý a nízky prístrešok pre bicykle, ktorý zapadne do urbanizovaného prostredia. Najvhodnejšie je cyklogaráž umiestniť na parkovacie miesto pre auto.
Keďže Holandsko je známe svojími úzkymi poschodovými domami a niektorí obyvatelia, ktorí sa boja svoje (najmä drahšie) bicykle parkovať cez noc na ulici, môžu využiť cyklogaráž.
Fietshangar (v preklade hangár pre bicykle, cyklogaráž) je overený viac ako 25 rokmi skúseností, vrátane odolnosti voči vlámaniu a vandalizmu. Je to bezúdržbový trvácny produkt, ktorý spĺňa prísne bezpečnostné štandardy holandskej polície a certifikáciu SKG** (strong burglar-resistant).
Cyklogaráže v západnej Európe najčastejšie osádza mesto alebo obec na žiadosť obyvateľov, ktorí nemajú priestor na zaparkovanie bicykla v dome. Umiestňuje ich do ulíc na úkor parkovacích miest pre autá, tak, aby boli „po ruke“ pre obyvateľov. Samosprávy jednotlivé miesta v cyklogaráži prenajímajú konkrétnym obyvateľom za ročný poplatok v desiatkách eur (cca 20-100 EUR/rok).
V slovenských reáliách sa vyššie uvedené zatiaľ nedeje. Alternatívou je preto zakúpenie a montáž vlastných cyklogaráží – ideálne na
- pozemkoch patriacich k bytovému domu,
- umiestnením na verejnom priestranstve na základe dohody s mestom/obcou
- cez inštitút záberu verejného priestranstva (podobne ako kontajnerové stojiská) – spoplatnené – viď VZN o miestnych daniach a poplatkoch
“Šťastie sa nedá kúpiť, ale kúpiť si bicykel a nemať oň strach je celkom blízko!”
Poradíme?
Parkovanie bicyklov je komplexná téma, s ktorým Vám radi poradíme.
- bezplatná konzultácia,
- návrh usporiadania priestoru,
- cenová ponuka,
- technická dokumentácia (ak je potrebná),
- povolenia (ak sú potrebné),
- návrh prevádzkového poriadku
- realizáciu prístrešku pre bicykle alebo cyklogaráže,
- správa a údržba (na požiadanie)
Šťastie sa nedá kúpiť, ale kúpiť si bicykel a nemať oň strach je celkom blízko!